Naar aanleiding van reële zorgen om de huidige staat van de basisscholen in Dinteloord, werd er tijdens een politiek debat door Tim Huisman geopperd om alle scholen te integreren in één groot scholencomplex. Want, zo stelde hij; dit zou bezuinigend werken doordat er bijvoorbeeld nog maar één conciërge nodig zou zijn. Hiermee zou tevens, zo vervolgde hij zijn betoog, de persoonlijke signatuur van de scholen ook gegarandeerd blijven.

Wij van Stem0167 zijn het niet met deze stelling eens.

Wel dat de scholen gedateerd zijn maar niet dat dit in één groot gebouw moet worden samengevoegd.

Voor een goed alternatief hoeven we niet ver te reizen. Daarvoor zijn wij op werkbezoek geweest naar de scholengemeenschap in Tholen.

Zoals uit onderstaande topografische kaart blijkt, zijn alle scholen bij elkaar geplaatst met daarbij diverse sportaccommodaties. Het geheel zou men kunnen zien als één groot educatief park waar alles wat met onderwijs en lichamelijke activiteiten te maken hebben, zijn samengebracht in één groot ‘park’.

Wat ons bij aankomst direct opviel was dat hier heel goed over alle elementen is nagedacht. Zo is er éénrichting verkeer met daarbij een kiss & ride strook die rondloopt waar kinderen afgezet kunnen worden zodat er geen verkeersoverlast ontstaat.

Wie goed naar dit kaartje kijkt ziet wellicht ook een vergelijking met een locatie in Dinteloord die bij uitstek geschikt is voor een soort gelijk educatieve wijk. We bedoelen hiermee de locatie, de rotonde en de sportvelden die al in Dinteloord zijn gesitueerd en nu steeds wordt genoemd als eventuele bouwlocatie voor woningen.

We bedoelen hiermee de locatie langs de Noordlangeweg. Zoals op de kaart te zien is zijn er al diverse sportverenigingen rondom de locatie gesitueerd en zelfs de tennisvereniging en het zwembad liggen binnen handbereik.

De locaties waar de huidige scholen staan kunnen worden gebruikt voor de bouw van starters woningen en is uitermate geschikt omdat het zich al in woonwijken bevindt.

Wij zien hierin alleen maar voordelen.

  • Woningbouw daar waar de oude scholen zich bevinden.
  • Eén educatieve wijk waar alle sport en scholing samen plaats vinden.
  • Geen overlast van halen en brengen voor een woonomgeving.
  • Voldoende ruimte.
  • Openbaar vervoer op loopafstand.
  • Behoudt van eigen identiteit onderlinge scholen.

^ Jordi Rozeboom en Sonja Dekker